Kapliczki przy Wisłockiej Drodze

wislocka-droga-widok-w-kierunku-poludniowym-na-wysokosci-cmentarza-cholerycznego-w-posadzieZaczynamy (i kończymy) wędrówkę z parkingu obok kina Sokół w Rymanowie. Kierujemy się na widoczną kładkę nad Taborem, dalej przez park, mijamy okazały dwór Potockich, skręt w prawo w Osiedle, a następnie w ulicę Konopnickiej, która poza zabudowaniami na mapie Wojciecha Krukara Rymanów Zdrój i okolice, oznaczona jest jako Wisłocka Droga.

dwor-potockich-w-rymanowiesw-jan-nepomucen-z-kapliczki-na-murach-w-rymanowie
kapliczka-na-murach-w-rymanowiewislocka-droga-w-posadzie-tuz-za-rymanowem
Spotykamy pierwszą kapliczkę na „Murach” z figurą św. Jana Nepomucena. Więcej o niej i nie tylko w artykule Stanisława Krycińskiego TCHNIENIE WIEKÓW (O kamieniarce okolic Rymanowa), Rocznik Rymanowa Zdroju tom IV z Podkarpackiej Biblioteki Cyfrowej.
kapliczka-przy-wislockiej-drodze-w-posadzie-gornej
Następna kapliczka znajduje się kilkaset metrów dalej w Posadzie Górnej. Widoczna z daleka gdyż jest pobielona, przechylona na obok, przy samotnym drzewie. Napis słabo czytelny „FUNDATOR JÓZEF I REGINA ….” o ile dobrze odczytałem. Kontynuujemy wędrówkę odchodząc nieco w lewo (droga zarośnięta) za śladami pozostawionymi przez przejeżdżające pojazdy.
kapliczka-przy-masnikowej-drodze-w-posadzie-gornejkapliczka-przy-masnikowej-drodze-w-posadzie-gornej

Trzecia kapliczka „Przy Maśnikowej drodze”, zadbana, chociaż bardziej podoba mi się przed remontem wykonanym w 1995 (klik). wislocka-droga-w-posadzie-gornej-widoczna-kapliczka-na-cmentarzu-cholerycznym
kapliczka-na-cmentarzu-cholerycznym-w-posadzie-gornej

Czwarta to kapliczka słupowa, postawiona jak się przypuszcza na cmentarzu cholerycznym stąd wywód, że wykuta postać to św. Michał Archanioł, który według św. Grzegorza z Tours jest przewodnikiem dusz.kapliczka-na-sosniach-w-posadzie-gornejkapliczka-na-sosniach-w-posadzie-gornej
Piąta kapliczka ukryta jest wśród modrzewi i przyznaję, że nie od razu ją zauważyłem, gdyż doszedłem aż do kapliczki na słupku skąd zawróciłem. Jest to kamienna kapliczka na „Sośniach” niezwykle urocza przez swoją prostotę.
kapliczka-przy-drodze-z-sosni-do-posadyNastępny etap wędrówki do zejście do Posady, początkowo znaną już drogą, później skręt w lewo na zachód, mijamy jeszcze jedną kapliczkę schodząc w dół aż do drogi biegnącej równolegle do Taboru. Skręt w prawo, dalej w lewo przez most i jesteśmy na ulicy 3 Maja obok OSP. Kierujemy się w kierunku Rymanowa trzymając się lewej strony drogi. Za posesją nr 230 skręcamy w lewo na Dziubacką Drogę, prowadzacą do wiaty przy Ścieżce Kalwaryjskiej oznaczonej kwadratami biało-niebieskimi. Schodzimy nią do Rymanowa, z wyjściem na Graniczną Górę 471, Pańską Górę 427m oraz Kalwarię 415m.widok-z-granicznej-gory-na-panska-gore-i-kalwarielysa-gora-416m-po-prawej-zabudowania-w-pustkach-widok-z-sciezki-kalwaryjskiejwidok-z-panskiej-gory-na-graniczna-gore-i-mogile
posad-gorna-widok-z-panskiej-gory
rymanow-zdroj-w-glebi-dzial-woltuszowski-widok-z-panskiej-gory
rymanow-widok-z-kalwariiPoniżej mapa i profil topograficzny wędrówki (trasa g45).
Styl mapy na której prezentowana jest trasa, można zmieniać min. na zdjęcie satelitarne, oraz przeglądać na pełnym ekranie do czego zachęcam – ikony w górnych rogach mapy (gdyby mapa się nie otworzyła, należy odświeżyć stronę – F5).